De beleveniseconomie
werk is theater en iedere onderneming creëert zijn eigen podium
B.Joseph Pine
Auteur:
Uitgegeven:
Den Haag, 2010
Editie:
1e dr., 2e opl
Uitgeverij:
Taal:
Nederlands
Verschijningsdatum:
1 januari 2010
Met betrekking tot de oorspronkelijke uitgave
Titel:
The experience economy
Jaar van uitgave:
1999
Plaats van uitgave:
Boston
Uitgever:
Harvard Business School
Vertaald uit:
Engels
(Overige) personen
Co-auteur:
Redactie:
Vertaling:
Indeling
Medium:
Boek
Fictie / Non-fictie:
Non-fictie
Trefwoord(en):
SISO:
Consumptie (341.6)
NUR:
Management algemeen (801)
Codes
ISBN:
978-90-5261-741-1
EAN:
9789052617411
ASW:
Algemeen boek
Technische gegevens
Formaat (hoogte):
22 cm
Omvang:
322 pagina's
Met illustraties
Bindwijze:
Ingenaaid
Bibliografische annotatie
Vert. van: The experience economy. - Boston : Harvard Business School, 1999. - 1e dr., 1e opl. Nederlandse uitg.: Schoonhoven : Academic service economie en bedrijfskunde, cop. 2000. - Met lit. opg., reg.
Annotatie
Pleidooi voor de stelling, dat ondernemingen niet kunnen volstaan met het leveren van goederen en diensten, maar ernaar moeten streven om bij kopers waardevolle belevenissen, een 'goed gevoel', teweeg te brengen.
Flaptekst
Waarom kost een kop koffie in café Florian aan het San Marcoplein
in Venetië meer dan een kop koffie in een eenvoudig cafeetje? Wat
trekt mensen naar het sportparadijs Niketown in Londen? Wat zoeken
kinderen en volwassenen in Disneyland? Waarom zijn mensen bereid
flink meer te betalen voor een kerstboom bij een tuincentrum met
een volledig ingerichte kerstshow, compleet met rondwandelende
kerstman en glühwein?
In De beleveniseconomie betogen de auteurs dat de klant meer wil
dan een product en dat hij bereid is extra te betalen voor de belevenis.
Ondernemingen vormen podia voor het creëren van die belevenis,
een bijzondere gebeurtenis waar de klant een goed gevoel bij krijgt.
De waarde die de klant hecht aan die bijzondere ervaring bepaalt het
prijskaartje van het specifieke product of goed.
In dit boek vindt u talloze inspirerende voorbeelden van bedrijven
als Disney, de beroemde boekhandelsketen Barnes & Nobles, British
Airways, Hard Rock Café en McDonald’s die met succes inspelen op deze
behoefte van de consument om vermaakt te worden. Tegelijkertijd is
De beleveniseconomie het draaiboek waarmee u zelf ook zulke nieuwe
ervaringen kunt regisseren.
Joseph Pine en James Gilmore zijn de oprichters van Strategic
Horizons LLP, een denkstudio die bedrijven helpt om nieuwe manieren
te bedenken om waarde toe te voegen aan hun producten of
diensten. Zij zijn tevens de auteurs van het boek Authenticiteit.
Literaire adressenbank
Uitgever
Delen