Dubbelspoor
tweelingen in de 20ste en 21ste eeuw
Graa Boomsma
Auteur:
Uitgegeven:
[Amsterdam], 2007
Uitgeverij:
Taal:
Nederlands
Indeling
Medium:
Boek
Fictie / Non-fictie:
Non-fictie
Trefwoord(en):
SISO:
(416.9)
NUR:
Non-fictie vrije tijd/algemeen (400)
Codes
ISBN:
978-90-468-0289-2
EAN:
9789046802892
ASW:
Algemeen boek
Technische gegevens
Formaat (hoogte):
21 cm
Omvang:
239 pagina's
Met foto's
Bindwijze:
Ingenaaid
Bibliografische annotatie
Met lit. opg.
Annotatie
Levensverhalen van opvallende tweelingen uit de recente geschiedenis, waarin de spanning tussen verstrengeling en individualiteit centraal staat.
Flaptekst


Graa Boomsma



Dubbelspoor


Tweelingen in de 20ste en 21ste eeuw



Zou Loe de Jong zijn monumentale geschiedwerk over de Tweede Wereldoorlog


hebben geschreven als zijn tweelingbroer Sally niet vlak voor het einde van de oorlog


was omgekomen? Hadden Pim en Pam, tweelingzoons van trotskist Henk Sneevliet,


voor hun eigen dood gekozen als het socialisme tussen 1930 en 1940 geen


kadaverdiscipline had gekend? Hoe getekend zijn de tweelingdochters van RAF-


terroriste Ulrike Meinhof door de radicale jaren zestig en door de opvoeding die hen


bijna fataal werd?


Dubbelspoor, een fascinerende reeks tweelingverhalen, vertelt vanuit een dubbel


perspectief de gewelddadige geschiedenis van de twintigste eeuw. Van de


loopgravenoorlog tussen 1914 en 1918, waarin de tweeling Chavasse als dokter en


aalmoezenier een heldenrol vervullen, tot het Polen van nu onder leiding van de


ultraconservatieve tweeling Kaczynski.



De verhalen van negen


tweelingen die de moderne geschiedenis bepaalden



Graa Boomsma laat niet alleen zien hoe de twintigste eeuw heeft huisgehouden in het


leven van tweelingen, maar ook welke sporen zíj in de recente historie hebben


nagelaten.



Graa Boomsma (1953) publiceerde verhalen, essays, toneelwerk en romans, waarvan


het meest recent Het tweede gezicht. Hij is vader van een tweeling.



'Ik loop door Amsterdam. Het is vijf jaar na de oorlog. Misschien is mijn broer nog in


leven. Hij was arts. Misschien had hij, om welke reden dan ook, geen zin om naar


huis te komen, en is hij indertijd, ergens, voor mijn part in Rusland, een praktijk


begonnen. Ik loop door Amsterdam. Ik zie hem staan. Of hij komt ineens, in de verte,


om een hoek. Ik ga op hem toe. Maar hij is het niet.'


(Loe de Jong)

Literaire adressenbank
Uitgever
Delen