Pedagogiek in meervoud
wegen in het denken over opvoeding en onderwijs
Siebren Miedema
Uitgegeven:
Houten [etc.], 1997
Editie:
5e dr., 1e opl
Taal:
Nederlands
Verschijningsdatum:
1 januari 1997
Met betrekking tot de oorspronkelijke uitgave
Jaar van uitgave:
1984
Plaats van uitgave:
Deventer
Uitgever:
Van Loghum Slaterus
(Overige) personen
Redactie:
Secundaire auteur:
Indeling
Medium:
Boek
Fictie / Non-fictie:
Non-fictie
Trefwoord(en):
SISO:
Theoretische opvoedkunde (432)
NUR:
Onderwijs algemeen (840)
Codes
ISBN:
90-313-2229-6
EAN:
9789031322299
ASW:
Schoolboek
Technische gegevens
Formaat (hoogte):
25 cm
Omvang:
366 pagina's
Met illustraties
Bindwijze:
Ingenaaid
Bibliografische annotatie
1e dr.: Deventer : Van Loghum Slaterus, 1984. - Met lit. opg., reg.
Annotatie
Inleiding tot zeven visies op het beoefenen van de pedagogiek als wetenschap.
Flaptekst
De lezer wordt ingeleid in zeven benaderingen die ieder op eigen wijze inzicht proberen te geven in opvoedings- en onderwijsprocessen. Deze zeven zijn: Geesteswetenschappelijke pedagogiek / Empirisch-analytische pedagogiek / Kritische pedagogiek / Cultuurhistorische pedagogiek / Taalanalytische pedagogiek / De opvoedingswetenschappen in Frankrijk / Pragmatische pedagogiek. Zij bepalen in meer of mindere mate het huidige gezicht van de Nederlandstalige pedagogiek. Van elke benadering wordt een aantal aspecten besproken, te weten een historisch overzicht, de basisbegrippen, gehanteerde methoden, de Nederlandse situatie, waardering en literatuursuggesties. Door dit vaste stramien is Pedagogiek in meervoud een overzichtelijk studieboek. Voor deze vijfde herziene druk is hoofdstuk 5, cultuurhistorische pedagogiek, opnieuw geschreven. De overige hoofdstukken zijn herzien.
Literaire adressenbank
Uitgever
Delen