Publiek debat en propaganda in Amsterdam tijdens de Nederlandse Opstand
Amsterdam 'Moorddam' 1566-1578
Femke Deen
Auteur:
Uitgegeven:
Amsterdam, 2014
Serietitel:
Amsterdam Studies in the Dutch Golden Age
Serienummer:
0
Taal:
Nederlands
Verschijningsdatum:
15 december 2014
Met betrekking tot de oorspronkelijke uitgave
Jaar van uitgave:
2012
Indeling
Medium:
Boek
Fictie / Non-fictie:
Non-fictie
NUR:
Nieuwe geschiedenis (1500-1870) (685)
Codes
ISBN:
978-90-8964-705-4
EAN:
9789089647054
ASW:
Wetenschappelijk boek
Technische gegevens
Formaat (hoogte):
23,3 cm
Omvang:
296 pagina's
Met illustraties
Bindwijze:
Ingenaaid
Bibliografische annotatie
Oorspronkelijke titel: Moorddam : publiek debat en propaganda in Amsterdam tijdens de Nederlandse Opstand (1566-1578). - Verschenen als proefschrift Universiteit van Amsterdam, 2012.
Met literatuuropgave, register.
Annotatie
Analyse van het gebruik van communicatievormen als petities, afkondigingen, pamfletten, liedjes en propagandabrieven in Amsterdam tijdens de beginjaren van de Nederlandse Opstand. Door op lokaal niveau te onderzoeken op welke manier de partijen communicatiemiddelen inzetten voor eigen doeleinden, blijkt hoe uitgekiend hun mediastrategieën waren.
Flaptekst
Media en communicatie speelden een onmisbare rol in de Nederlandse Opstand. Op grote schaal zetten de partijen in het conflict verschillende media in om een breed publiek te betrekken bij de gebeurtenissen. Daardoor kon een levendig publiek debat ontstaan over de politieke en religieuze ontwikkelingen. Dat debat, waarin lokale thema's en actoren een doorslaggevende rol speelden, bepaalde in belangrijke mate de politieke agenda.

In Moorddam. Publiek debat en propaganda in Amsterdam tijdens de Nederlandse Opstand (1566-1578) analyseert Femke Deen het gebruik van communicatievormen als petities, afkondigingen, pamfletten, liedjes en propagandabrieven in Amsterdam tijdens de beginjaren van de Nederlandse Opstand. Door op lokaal niveau te onderzoeken op welke manier de partijen communicatiemiddelen inzetten voor hun eigen doeleinden, blijkt hoe uitgekiend hun mediastrategieën waren.

De vorm en inhoud van het debat werden voor een belangrijk deel bepaald door lokale aspecten. De bestaande machtsverhoudingen in de stad beïnvloedden bijvoorbeeld de mate waarin de partijen het debat konden beheersen. Ook lieten de partijen zich leiden door lokale sentimenten en angsten bij hun keuze voor media en boodschappen. Door deze constante blootstelling aan politieke argumenten, ontstond uiteindelijk een kritisch en goed geïnformeerd publiek.
Locaties
Literaire adressenbank
Uitgever
Delen