Wij eisen les
waarom kinderen steeds minder leren
Aleid Truijens
Auteur:
Uitgegeven:
Amsterdam, 2008
Uitgeverij:
Taal:
Nederlands
Indeling
Medium:
Boek
Fictie / Non-fictie:
Non-fictie
Trefwoord(en):
SISO:
Onderwijs; Nederland; algemeen (451)
NUR:
Onderwijs algemeen (840)
Codes
ISBN:
978-90-290-8378-2
EAN:
9789029083782
ASW:
Algemeen boek
Technische gegevens
Formaat (hoogte):
20 cm
Omvang:
288 pagina's
Bindwijze:
Ingenaaid
Bibliografische annotatie
Op rug en omslag: Wij eisen les!. - Eerder verschenen in de Volkskrant (1998-2008).
Annotatie
Opiniërende columns en artikelen over onderwijs, opvoeding en ouderschap.
Flaptekst
Wij eisen les!

Aleid Truijens



Een glasheldere analyse van ons onderwijssysteem





ontwerp Suzan Beijer

nur 840

Paperback, 12,5 x 20 cm

ca. 224 blz.

ca. € 15,00

November 2008





Wij eisen les! bevat Truijens" beste columns, beschouwingen en reportages over leren en lezen, moederschap en opvoeding. Kritisch, scherp,

vol zelfspot, maar nooit zwartgallig.

Leerlingen gaan de straat op met spandoeken waarop staat: "Wij eisen les!!!" Onderwijsvernieuwingen als het nieuwe leren, de basisvorming en

het Studiehuis draaiden grotendeels op een mislukking uit. Kritische leraren krijgen door hun management een zwijgplicht opgelegd. Hoogleraren

klagen over de treurige basiskennis van hun eerstejaars. mbo"s schaffen het vak Nederlands af. Pabo-studenten zakken massaal voor reken- en

taaltoetsen. Ouders stappen naar de rechter om een plaatsje voor hun kind op een gymnasium te eisen. Leraren voelen zich overbelast en onderbetaald.

Er dreigt een kolossaal lerarentekort. Een parlementaire onderzoekscommissie

stelt vast dat de overheid het onderwijs "ernstig heeft verwaarloosd".

De afgelopen jaren was onderwijs in Nederland regelmatig voorpaginanieuws.

Niet goed voor een land dat zo graag een kenniseconomie wil zijn. Alleen de commerciële onderwijskundige adviesbureaus deden gouden

zaken. Zij drongen aan op nóg meer vernieuwing.

En de ouders? Hoe vinden zij een school waar hun kind het niet alleen gezellig heeft, maar ook iets leert? Is vrijheid van onderwijs een wassen

neus, nu de monocultuur van het "competentiegerichte leren" oprukt? Of kan het, nu het dieptepunt is bereikt, alleen maar beter gaan? In Wij eisen

les! neemt Aleid Truijens de vernieuwingsdrift en alle gevolgen daarvan genadeloos onder de loep.





Aleid Truijens (1955) is redacteur en columniste van de Volkskrant. Eerder werkte

ze onder meer als kunstredacteur bij het weekblad Elsevier, als docent aan de

School voor de Journalistiek in Utrecht en aan de Universiteit Leiden en als literair

recensent voor NRC Handelsblad. Ze schreef onder andere een monografie over Hella Haasse en in 2007 verscheen

haar roman Vriendendienst
Literaire adressenbank
Uitgever
Delen