Oostende
Zeedampen en billenkarren

De zeestad Oostende speelt een grote rol in het werk van Charlotte Mutsaers. Nell Westerlaken wandelt met de schrijfster door Oostende, het decor van Koetsier Herfst en schrijft hierover op de site van Volkskrant reizen:

'De wandelpromenade bij het Zeeheldenplein begint zich juist te vullen met dagjesmensen. We passeren de pier, waar vissers een lijntje uitwerpen. Vroege lunchers drommen rond de viskraampjes die een lange rij vormen langs de kaairand. In de vitrines schotels vis en verse zeevruchten met een vlaggetje, schilderijtjes haast, en warme wulloks voor een euro. De geur is zeeïg, fris-zilt,' de achtergrond zoals Mutsaers beschrijft in haar nieuwste roman Koetsier Herfst: ‘Hoge masten, enorme hijskranen, kolossale passagiersboten, wapperende vlaggen, wolken meeuwen.' Het tweede deel van de roman - het eerste speelt in Amsterdam - lijkt geschreven op de huid van Oostende. ‘Het verhaal is fictie natuurlijk, maar de stoffering klopt.'

Vanuit het raam van haar woning aan de Groentemarkt kan Mutsaers Hotel Polaris zien, waar de hoofdpersonen logeren (foto links). Ernaast de neonverlichting van vleeshandel Good Meat, waarover haar vegetarische, vrouwelijke hoofdpersoon, activiste voor het Lobster Liberation Front, uitroept: ‘Je reinste contradictio in terminis. Goed vlees bestaat niet.'

Lezers van Koetsier Herfst kunnen het boek vrijwel letterlijk nalopen, met het Volkskrant reizen-artikel van Nell Westerlaken in de hand.

Overigens is Charlotte Mutsaers niet de enige die over Oostende schreef; Thomas Mann, Thomas Bernhard, Stefan Zweig, Marguerite Yourcenar, Hugo Claus, Herman Brusselmans en Abdelkader Benali deden het ook. Evenals Busken Huet, Louis Couperus en nog vele anderen.
In een prachtig geïllustreerd artikel beschrijft Tom Sintobin de aantrekkingskracht die Oostende door de jaren heen bezat voor een hele rij schrijvers en dichters. Het is getiteld Oostende in de Nederlandse Literatuur, waarmee hij verwijst naar zijn voornaamste bron: een door hemzelf samengestelde, becommentarieerde bloemlezing Aan dezelfde zee. Oostende in de Nederlandse literatuur (2007)
Katja Feremans schreef voor de Literaire Toerist ook een artikel dat refereert aan de tijd van vlak voor WO II, toen daar een romance opbloeide tussen Joseph Roth en de Duitse schrijfster Irmgard Keun.

Laatst gewijzigd: 02-08-2018

Naar de overzichtspagina

Delen
Wereldkaart