Griffels 2004

Ga direct naar

Details:

De jury 2004 bestond uit:
Cathy Spierenburg (voorzitter)
Maartje Beukers
Toin Duijx
Hugo van den Ende
Marie Antoinette Sondeijker



Rapport:

De Griffeljury 2004 heeft de volgende boeken voorgedragen ter bekroning met een Gouden of Zilveren Griffel.
De Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek heeft deze voordracht overgenomen:

GOUDEN GRIFFEL

De dans van de drummers van Hans Hagen
Uitgeverij Van Goor

ZILVEREN GRIFFELS

Tot 6 jaar Het mooiste boek van de wereldImme Dros
Em Querido’s Uitgeverij

- Zwaantje en Lolly LondenHans Hagen
Uitgeverij Van Goor

Vanaf 6 jaar - De ScheppingBart Moeyaert
Em. Querido’s Uitgeverij

- SuperguppieEdward van de Vendel
Em. Querido’s Uitgeverij

Vanaf 9 jaar De dievenbende van ScipioCornelia Funke
Em. Querido’s Uitgeverij

Informatief Het zeeboekBas van Lier
Uitgeverij Ploegsma

- Camera loopt… actie!Bibi Dumon Tak
Em. Querido’s Uitgeverij

ALGEMENE INLEIDING

Dit jaar is een bijzonder jaar. Een jubileumjaar, waarbij voor de vijftigste maal kinderboeken bekroond worden. De Griffeljury feliciteert de CPNB van harte met deze mijlpaal. Het zal al eerder gezegd zijn: de kinderliteratuur is volwassen. Hoeveel prachtige boeken zijn er in deze 50 jaar voor kinderen verschenen? Hoeveel generaties hebben zich laten binnenvoeren in de wereld van het boek en zich laten meeslepen door hun papieren held?

De wereld is in 50 jaar ingrijpend veranderd, het belang van de kinderliteratuur is gelijk gebleven. Universele thema’s spelen nog steeds een belangrijke rol, maar ze worden telkenmale origineel en verrassend verwerkt. Al zoveel jaar. Fantasie en werkelijkheid wisselen elkaar gestaag af of gaan hand in hand. De wereld wordt gevangen in intrigerende plots die kinderen en als het goed is ook volwassenen moeiteloos brengen naar een climax. Liefst met een wensvervullend slot als het aan kinderen ligt. En waarbij het taalgebruik en de woordkeus onderscheidend zijn en prikkelen. Zijn de literaire criteria aan tijdserosie onderhevig geweest de afgelopen 50 jaar? Je zou verwachten dat dit zo is in deze tijd waarin kinderen opgroeien in een beeldcultuur. Literatuur en een massamedium als televisie lijken immers in ogen van vele opvoeders op gespannen voet met elkaar te staan. Maar de discussies die tijdens de juryberaadslagingen zijn gevoerd leden daar niet onder en over de uitgangspunten hoefde niet te worden gediscussieerd.

Onbevangen heeft de jury zich overgegeven aan haar opdracht: het mooiste uitkiezen van wat er aangeboden is. Voorwaar niet makkelijk, maar boeiend tot het laatste moment. Wel was de tijdsdruk groot, want het aantal ingezonden boeken was groter dan ooit en de jury wilde recht doen aan elke inzending.

Eensluidend was de jury over de boeken die in de laatste ronde zijn gekomen Het was dan ook mogelijk voor elke categorie een bekroning toe te kennen. En dat is extra feestelijk in zo’n kroonjaar.
Daarin hoort ook uitbundig gevlagd te worden.

De Vlag & Wimpels werden om diverse redenen toegekend. Rood Rood Roodkapje van Edward van de Vendel, een unieke bewerking van een sprookje.

De prachtige historische roman van de veelbelovende Annejoke Smids met haar debuut Piratenbloed.

In Virenzo en ik van Mireille Geus en Zie ik je nog eens terug? van Ed Franck wordt een moeilijk thema als de dood niet geschuwd.

Het Concert van Jaak Dreesen, De stip van Peter H. Reynolds en Het Schrift van Dries van Ben Kuipers tonen aan dat voor beginnende lezers al aantrekkelijke teksten geschreven kunnen worden.

Ook in de categorie informatieve boeken was de jury onder de indruk van Alles over Spanje van Rik Zaal en Ruik eens wat ik zeg van Jan Paul Schutten.

Nog eenmaal de vraag over de discrepantie tussen lezen en tv kijken. Die hoeft niet zo groot te zijn als gesuggereerd wordt. Je kunt immers het medium inzetten om deze rijke boekenoogst onder de aandacht te brengen van de kijker. Die dan lezer wordt en zich laat inspireren door de kinderboekenwereld. En dat is toch het mooiste wat er is. Zelfs de juryvoorzitter heeft zich daardoor laten overtuigen! De Griffeljury bedankt de uitgevers voor al die boeken die zijn uitgegeven en die de moeite meer dan waard blijken te zijn.




Gouden Griffel

  • Hans Hagen - De dans van de drummers

    “Dong-kadong!
    Dong –kadong!
    De trom, de grote trom!”
    Het is niet de eerste keer dat tromgeroffel wordt gebruikt om spanning op te bouwen. Maar in een boek zie je het niet vaak.
    “Het klinkt als een hartslag.
    Laag-kadong, diep-kadong, traag-kadong.”
    De lokroep van de drum houdt de kinderen van dit zeer bijzondere verhaal in de ban.
    Vol spanning wachten zij af of de doodzieke drummer nog in staat zal zijn hen les te geven.
    “Links-kadong, rechts-kadong
    klinkt het onverwacht door de stilte. Dudu Addi lijkt hersteld. Onweerstaanbaar aangetrokken door de instrumenten, rennen de kinderen naar de trommels. Maar even plotseling herinneren ze zich de woorden van Dudu Addi.
    Onder de doeken staan zes nieuwe trommels. Probeer te bedenken welke voor jou is. Maar raak ze met geen vinger aan”.
    Een schier onmogelijke opgave voor de jonge kinderen.
    Sidi, Lissa, Ten–Ten, Fatusch, Hina en Oboo vertellen elk hun eigen authentieke verhaal waaruit de keuze blijkt voor de kleurige trommels, alle voorzien van een opmerkelijk icoon. Zes levenslessen over universele thema’s: lot en noodlot, moed en lafheid, trouw en ontrouw, geluk en verdriet worden in deze maanverlichte nacht verteld. Impliciet geeft Hagen wijze raad aan z’n lezers mee: “muziek tovert van alles tevoorschijn”, “de wijsheid woont niet in één huis”, “met een dichte mond vang je geen vliegen” en “denk na voor je iets doet”.

    De verhalen zijn geschreven in heldere en korte zinnen die het boek ook toegankelijk maken voor moeilijk lezende kinderen. Het ritmische taalgebruik en de cadans van de korte zinnen maken dat het boek leest als een muziekstuk. De hoofdstukken eindigen spannend, hetgeen het doorlezen stimuleert. Het wensvervullende slot zal veel kinderen aanspreken.

    Hans Hagen liet zich inspireren door verhalen uit Ghana, Sri Lanka, Mexico en Tanzania. In het nawoord verklaart hij de welke verhalen echt gebeurd zijn, welke verzonnen en welke een combinatie van beide.

    De meesterdrummer heeft de meesterschrijver gevonden. Het levensritme zit in het vel van de drum en de hartslag wordt hierdoor gedicteerd. De parallellen tussen de handelswijze van de drummer en de schrijver versterken elkaar. Ook de illustraties van Philip Hopman die voor dit boek apart op reis ging, zijn van een opmerkelijke schoonheid en passen perfect in het verhaal.

    Als de kinderen net zo onder de indruk zijn van dit boek als de Griffeljury dan zullen velen het advies van Hagen uit het nawoord opvolgen. Word schrijver, muzikant of tekenaar. Daarmee kun je een belangrijke verteltraditie in ere houden. Voor de volgende generatie. En dat is Goud waard!



Zilveren Griffel

  • Imme Dros - Het mooiste boek van de wereld

    Rapport Imme Dros:
    Categorie tot 6 jaar

    ‘Lezen’ en voorgelezen worden zijn geliefde bezigheden van Ella. Ze kan er geen genoeg van krijgen. Zeker niet van dat ene bijzondere boek van juf Lia. Komt dat door de herkenbaarheid van de hoofdpersoon uit dat boek Cindy die in het bezit is van rode schoentjes? Ella’s eigen schoentjes zijn te klein. Eigenlijk al bij de koop. Een knipoog naar de lezer, die het eerder met Zilver bekroonde Ik wil die! hierin herkent.

    Ella raakt geobsedeerd door het verhaal van de boekenheldin die één van haar rode schoentjes verliest. Ze vindt de voorleestijd van juf Lia altijd te kort. Zo komt ze immers nooit te weten of Cindy haar schoentje vindt. En dan op een dag is Ella ziek, ze heeft kou gevat. Haar vriendin Noor komt langs, maar uit het onsamenhangende relaas kan Ella niet opmaken of het verloren exemplaar intussen is terug gevonden. Opa belooft het boek te kopen, maar zijn speurtocht langs boekwinkel en bibliotheek levert hem niet het gewenste boek op. Uitverkocht en uitgeleend.

    De climax wordt bereikt wanneer Ella tot de ontdekking komt dat het boek uit is als ze weer op school komt. Uiteindelijk mag ze het boek een paar dagen lenen van de juf. Papa maakt een kopie op zijn computer en opa verft de kaft. Vol rode schoentjes.

    En het rode schoentje van Cindy? Is dat nu terecht? Dat moet u zelf maar ontdekken. In de tekst of in de kleurrijke prenten van Harrie Geelen die een wonderschoon en kleurrijk geheel vormen met de tekst. Imme Dros heeft een scherp oog voor de wereld van de kleuters en bewijst hier opnieuw haar vermogen die wereld in prachtige, heldere taal om te zetten. Zoals het een echt prentenboek betaamt, en het duo Dros/Geelen op hun best.

    Dit wensvervullende prentenboek, mooi uitgebalanceerd en vol identificatiemomenten zal iedere kleuter aanspreken. De herhaalbehoefte zal zich ook hier doen gelden. De raak getypeerde kleuters, waarbij Noor al echte meisjesstreken heeft, zijn trefzeker neergezet. Het geheel ademt een sfeer uit van een harmonische kinderwereld vol begripvolle volwassenen.

    De korte zinnen, vijf per bladzijde, zonder moeilijke woorden maken zelf lezen al snel mogelijk. Of toch maar liever voorlezen. Ach…Ella hield toch ook van beide! Een boek over een boek. Lezen over lezen. Subtieler en eenvoudiger kan het niet. Het verhaal voor zich laten spreken. Zo ga je van lezen houden.



  • Bibi Dumon Tak

    Rapport Bibi Dumon Tak:
    Categorie Informatief

    Het is een briljant idee van Bibi Dumon Tak ‘the making of Polleke’ te beschrijven. Polleke is de verfilming van een in 2000 met de Gouden Griffel bekroond boek van Guus Kuijer. De jury schreef indertijd “Dit boek is een echte Guus Kuijer. Het is soms aangrijpend mooi, soms hilarisch vrolijk, het is aldoor meeslepend en met plezier geschreven.” Er wordt vaker een boek naar een film of een film naar een boek gemaakt. Maar nooit eerder was de cirkel zo mooi rond als nu met het boek Camera loopt... actie! Polleke heeft haar eigen boeken, haar eigen tv-serie, haar eigen film én een boek over de laatste twee. En álle zijn aangrijpend mooi, soms hilarisch vrolijk, aldoor meeslepend en duidelijk met plezier gemaakt. Waar je ook in de keten begint, je blijft betrokken.

    “Wat er voor de camera gebeurt duurt anderhalf uur. Maar wat daarachter gebeurt duurt vaak anderhalf jaar”. In de 7 hoofdstukken van dit boek wordt het proces beschreven van scenario schrijven, casting, productie, locatiescouting, opname, montage en geluidsnabewerking. Met interessante details en anekdotes, maar zonder de rode draad te verliezen. Tips die je leren de trucs van het nabootsen van de realiteit te ontdekken zijn vaak humoristisch. De inlegkruisjes worden tijdens opnamen vaker gebruikt om het okselzweet te absorberen dan de functie die de televisiereclame ons promoot. En als je geen zweet kunt produceren en de scène vraagt erom dan staat de glycerinepot klaar. Dit zal zeker ook niet op de verpakking van de pot staan. Maar film is een weergave van de maakbare werkelijkheid.

    Het boek ziet er goed verzorgd uit, bevat een verklarende woordenlijst van het filmjargon en literatuurverantwoording. Het geheel is rijkelijk geïllustreerd met foto’s, tekeningen en originele documenten. Het is niet alleen leuk om te lezen, maar ook een degelijk informatief werk.

    Knap geschreven door een auteur die door een eerdere Griffeljury bekroond werd met een Zilveren Griffel voor haar werk.

    Wordt met dit boek de magie van een film verbroken? De jury denkt van niet. Dit boek is een ode aan de film en zal, doordat kinderen zien wat er bij dit medium allemaal komt kijken, respect afdwingen voor de filmkunst en de magie juist eerder vergroten.



  • Cornelia Funke - De dievenbende van Scipio

    Rapport Cornelia Funke:
    Categorie vanaf 9 jaar

    Volwassenen dromen er soms van om weer kind te zijn,
    maar waarvan droomden ze toen zij kind waren?

    Wilt u zich dit weer kunnen herinneren, leest u dan het boek van Cornelia Funke. Dit avonturenverhaal volgt de broertjes Prosper en Bo in Venetië als ze zich aansluiten bij een bekende dievenbende. Scipio, bijgenaamd de Dievenkoning, is de aanvoerder van deze kinderbende die op geraffineerde wijze zich al stelend in het levensonderhoud voorziet. De broertjes Prosper en Bo zijn op de vlucht voor een tante, die een detective achter hen aan stuurt om ze op te sporen. De bende zit ondergedoken in een oude bioscoop en vormt een hechte groep. Toch wordt de vriendschap voortdurend op de proef gesteld. Aan het eind van het boek lijkt iedereen goed terecht te komen, dankzij een oude draaimolen.

    De locatie Venetië biedt talrijke mogelijkheden om de spanning op te bouwen. Funke maakt hier dankbaar gebruik van en zorgt ondertussen voor een prachtige beschrijving van deze Italiaanse stad. Als lezer sta je naast de kinderen bij de Basilica op het San Marcoplein of ren je met ze mee door het doolhof van straatjes om de achtervolger af te schudden. De dievenbende van Scipio telt 336 pagina’s, maar lees je in één adem uit. Het is spannend en zeer beeldend geschreven. Niet voor niets zijn de filmrechten reeds vergeven.

    In deze kinderroman is iedere keer weer alles anders dan het lijkt. Verdachte, ongure sujetten blijken juist te vertrouwen en onder krachtige karakters gaan kwetsbare personen schuil. Fantasie en realiteit raken elkaar. De plattegrond van Venetië en de verklarende Italiaanse woordenlijst geven het zelfs een realistisch karakter, de toverkracht van de draaimolen iets magisch.

    Ervaren lezers worden telkens opnieuw verrast door de wendingen in het verhaal. Maar nergens wordt de structuur aangetast of de verhaallijn ongeloofwaardig. De korte hoofdstuktitels roepen spanning op. De zwart wit tekeningen erbij, gemaakt door de schrijfster zelf, versterken niet alleen de Venetiaanse sfeer, maar geven het boek bovendien de uitstraling van een klassieker. En dat gaat De dievenbende van Scipio ongetwijfeld worden.



  • Hans Hagen - Zwaantje en Lolly Londen

    Rapport Hans Hagen:
    Categorie tot 6 jaar

    Onder de intrigerende titel Zwaantje en Lolly Londen gaat een wensvervullend verhaal schuil van een meisje dat haar droom werkelijkheid ziet worden. Maar hier moet ze wel op wachten en wat kan wachten dan lang duren. Dat valt met geen pen te beschrijven. Of toch?

    Zwaantje is geobsedeerd door haar verjaardagscadeau: een echte hond. Op de videoband ziet ze de zwangere moederhond, maar het duurt nog eeuwen voor de puppies geboren worden. En dan moeten ze eerst nog in het nest blijven tot ze op eigen pootjes kunnen staan.

    Als het diertje geboren wordt doet zich het eerste probleem voor. Omdat het een rashond is, schrijft de kynologische club voor met welke letter de naam van de hond moet beginnen. En in dit geval moet het nog een engelse naam zijn ook. Het hondje wordt Lolly Londen gedoopt: Lady Lolly Londen uit Laren. Geen enkele hond heet zo. Maar het klinkt net zo chic als een Rolls Royce. Lolly Luier groeit op en wordt liefdevol verzorgd en opgevoed, zelfs zo dat Zwaantje bij een wedstrijd een prijs in de wacht sleept met haar Lolly-hond. Hans Hagen is uitstekend in staat zich te verplaatsen in de gedachtewereld en fantasie van Zwaantje. Invoelbaar wordt beschreven hoe moeilijk het is voor Zwaantje om op haar verjaardagscadeau te moeten wachten. De hondenscheurkalender die Zwaantje voor haar verjaardag krijgt, geeft haar grip op de tijd. Als de tijd niet snel genoeg gaat, helpt Zwaantje ‘m een handje door in het vooruit wat blaadjes van de kalender af te scheuren.

    Met veel humor beschrijft Hagen het leven van een (aankomend) hondenbezitster: van het limonade drinken uit de hondendrinkbak tijdens Zwaantjes verjaardag, tot de verwarring die ontstaat over het feit dat Lolly ‘aangelijnd moet zijn’ in het bos. En met de beschrijving van alle verjaardagscadeaus die Zwaantje krijgt, lijkt Hagen wel de draak te steken met de talrijke attributen die het leven van een huisdier en zijn baasje comfortabel maken.

    In de zwart-wit tekeningen van Hopman gaan grappige details schuil die in balans zijn met het verhaal en de tekst versterken. De dagelijkse perikelen in Zwaantje en Lolly Londen zorgen voor herkenning en zijn consequent realistisch beschreven vanuit het kinderperspectief waar veel ruimte gelaten wordt voor de kinderfantasie. Een prachtig evenwicht. De uitgebalanceerde verhaaltjes met veel dialoog lenen zich uitstekend om voorgelezen te worden, maar zelf lezen lukt al snel voor beginnende lezers. In zijn boeken over Jubelientje schiep Hagen al eerder een dergelijke sfeer. Het is verbazend knap hoe hij met Zwaantje een totaal eigen en uniek karakter heeft weten neer te zetten. En wie weet, komt er ook voor Zwaantje ooit nog een vervolg, want het boek sluit af met de volgende wens: “Ik wil dat hij moeder wordt”.
    En in kinderboeken kan dat.



  • Bas van Lier - Het zeeboek

    Rapport Bas van Lier:
    Categorie Informatief

    Blauw en zout, groot en oud. Zo kennen wij de zee en zullen kinderen door dit boek het raadsel van de zee leren kennen. Een absolute aanrader, de jury bekroonde dit boek dan ook unaniem met een Zilveren Griffel.

    Van Lier belicht in Het Zeeboek historische, geografische, sociale en maatschappelijke kanten van het water. Natuurlijk ontbreekt de voedselketen niet. De benaderingswijze van het thema is veelzijdig, volledig en heeft een schier encyclopedisch karakter waardoor het voor de doelgroep goed te gebruiken is voor spreekbeurten.

    De toon van het boek is niet geforceerd, maar consistent zakelijk. Door interessante vergelijkingen wordt het voorstellingsvermogen van de kinderen geprikkeld. Wist u dat de blauwe vinvis evenveel weegt als 24 olifanten? En dat het Groot Barrièrerif voor de kust van Australië zo hoog en lang is als een flatgebouw van 50 verdiepingen, van Amsterdam tot Madrid?

    De illustraties zijn aanvullend en vertonen een duidelijke samenhang met de tekst. De omslag van het boek doet een jongere doelgroep vermoeden dan waarvoor het boek qua tekst eigenlijk bestemd is. De gedetailleerde behandeling van de onderwerpen vraagt enige leeservaring. Een uitgebreid en overzichtelijk register is aanwezig, en zelfs een aantal verwijzingen naar relevante sites. Achter in het boek is een uitgebreide adressenlijst opgenomen. Feitjes en getallen, waar kinderen dol op zijn, sieren de binnen-cover van dit boek.

    Afwisselend zijn de leuke proefjes die kinderen uit kunnen voeren om te bewijzen dat de waarheid gesproken wordt. Ongewone recepten als ‘Kwallen koken is een kunst’ bewijzen de veelzijdigheid van dit boek.

    Dit boek leert kinderen voorzichtig om te gaan met de aarde en het daarbij behorende water. Niet door een bestraffend vingertje op te steken, maar door op een prachtige manier inzicht te verschaffen in dit immense, maar desondanks kwetsbare onderdeel van de natuur.



  • Bart Moeyaert - De schepping

    Rapport Bart Moeyaert:
    Categorie vanaf 6 jaar

    “In het begin was er niets.”
    En na 30 bladzijden was er een prentenboek om nooit te vergeten. Een verhaal uit een eigentijdse kinderbijbel, of een eigentijds verhaal uit een kinderbijbel.

    Niet het werk van God, maar door de creativiteit van Zijn schepping vele eeuwen later mogelijk gemaakt. En als je niet gelovig bent dan blijft je toch een beeld bij van prachtig verhaal. Maar je gelooft natuurlijk na het lezen van dit boek. Een goeiige God, een humoristische God, een onverstoorbare God, een scheppende God die in vele gedaanten het bolhoeddragende mannetje, als enige op de wereld, telkens weer verbaast. Het mannetje dat de scheppingsdrift van God probeert te volgen en te verklaren, raakt overdonderd door de impact die licht en donker, water en land, de dieren en uiteindelijk een vrouw op hem hebben. Gelukkig was hij er in het niets om ons getuige te laten zijn van de schepping.

    Wil je er als lezer iets van begrijpen? Dan moet je alles vergeten. Ook je moeder. Lukt dat niet? Dan helpt de illustrator je een handje door haar van de kale bladzijde te laten tuimelen. Het niets van het begin wordt versterkt door de paar regels op de verder lege bladzijde. Hier gaat een enorme zeggingskracht van uit.

    De filosofische teksten in een suggestieve vertelstijl vragen om herlezen te worden en telkens nieuwe dingen te ontdekken. Moeyaert doet een speels beroep op de fantasie van de lezer, Wolf Erlbruch vult dit met zijn humoristische illustraties slechts op bescheiden eigen wijze in. Deze glimlachende God kan zo in het brein van elk kind gegrift worden, alvorens het zich op latere leeftijd gaat afvragen of er wel een God bestaat. Een betere basis om te twijfelen kan er niet zijn. Als je het begin van alles wilt zien, moet je erg veel weglaten. Een levensles voor alle gelovigen van alle godsdiensten. Eigenlijk voor iedereen.

    “God zei ik, en ik draaide me van hem weg. “Voor alles bent u streng, maar niet voor mij. Geeft u het eindelijk toe: ik ben een fout”. “Welnee,”zei God. En hij wapperde met zijn handen. Hij liet me deze kant en deze kant zien. Ze waren verschillend, en als je goed keek, vulden ze elkaar aan.” Moeyaert schreef deze tekst op verzoek van het Nederlands Blazers Ensemble voor hun voorstelling De Schepping. Hij heeft een verhaal dat reeds eeuwenlang wordt doorverteld op een geheel eigen wijze vorm gegeven, zonder ook maar ergens afbreuk te doen aan het oorspronkelijke werk.



  • Edward van de Vendel - Superguppie

    Rapport Edward van de Vendel:
    Categorie vanaf 6 jaar

    De 51 gedichten uit Superguppie laten zich niet eenvoudig samenvatten. Ze hebben gemeenschappelijk dat het allemaal juweeltjes zijn en alle pogingen om daar iets over te schrijven mislukken. Want hoe geef je de inhoud weer in een zakelijke stijl zonder afbreuk te doen aan de wereld die Edward van de Vendel oproept?

    Je hebt de neiging om alleen maar te citeren en dan wordt het juryrapport wel 51 bladzijden lang.
    Hoe geef je deze op het oog zo bedrieglijk eenvoudige gedichtjes weer?
    Je wordt er ‘mensenstemmenstil’ van.
    Je ziet de kleine ‘rimpeldief’ voor je die zijn oma aan ’t lachen maakt.
    Je wilt zelf ondergestopt worden in een dekbed-envelop.
    Je wilt ook aanwezig zijn in de keuken bij het gasgefluister als mama aan het fornuis staat!
    En heeft u al een uitnodiging ontvangen voor een inhaal-één-verjaardag of moet u die zelf nog vieren?

    Het is een gave om zo tegen de wereld - of een stukje daarvan - aan te kunnen kijken. En die te verbeelden in woorden vanuit het kinderperspectief. De haarscherpe observaties van kinder- en dichterassociaties worden trefzeker in woorden gevangen. Simpele gebeurtenissen, al dan niet in rijm gevat, spreken tot de verbeelding en laten kind en volwassene voortdurend glimlachen. Voor grimlachjes is geen ruimte in deze veilige kinderwereld. Zelfs niet als de poes de guppies verorbert, want er blijft één supergup over. De speelse en fantasievolle illustraties van Fleur van der Weel versterken op sublieme wijze de luchtige toon van de gedichtjes.

    Op de site van Van de Vendel staat dat hij vroeger thuis een zwarte typemachine had. Daar typte hij lijstjes op: voetbalclubs, wilde dieren, verre landen. En een lijstje met beroemde mensen. Die lijstjes verzamelde hij.
    De Griffeljury wenst Van de Vendel ook een plaats toe in de galerij van beroemde mensen.

    Superguppie is een dichtbundel die iedereen van buiten zou moeten kennen. Draag een gedicht voor op een willekeurig moment op een willekeurige plek en tover een lach op het gezicht van uw medemens.



Vlag & Wimpel

Naar de overzichtspagina

Delen