Selfies Heleen van Royen in Letterkundig Museum

Gepubliceerd: 05-03-2014

Aan de hand van vijf thema’s - liefde en seks, licht en duisternis en vergankelijkheid - geeft Heleen van Royen in de expositie Heleen van Royen: Selfmade in meer dan tweehonderd selfies een intieme kijk in haar leven. Net als in haar werk doet ze dat open, eerlijk en niet zonder zelfspot, zo is te lezen in het persbericht van het Letterkundig Museum, waar de expositie van 16 mei tot 7 september te zien zal zijn. Bij de expositie verschijnt een gelijknamig boek, met een selectie uit de foto’s en een inleiding door Hans Aarsman.

Rauw en kwetsbaar
Het Letterkundig Museum dat zich niet alleen beschouwt als het literair-historisch geweten van Nederland maar ook als de thermometer van de tijdgeest, ziet in Van Royen een representant van de succesvolle hedendaagse auteur en de toenemende bestsellercultuur. Mede door het inzetten van haar persoonlijkheid weet zij haar lezerspubliek aan zich te binden. ‘Als een moderne Jan Cremer bespeelt ze haar publiek, niet alleen in het literaire veld, maar ook daarbuiten.’ Vandaar dat het museum een expositie wijdt aan haar ‘krachtige en tegelijkertijd rauwe en kwetsbare zelfportretten’.

Pogingen tot lijfsbehoud
‘Als ik schrijf, kan ik me altijd achter mijn personages verschuilen. Bij dit project kan dat niet,’ aldus Van Royen zelf over Selfmade. ‘Dit ben ik. Dat is soms pijnlijk en confronterend. Wie ben ik? Ben ik toonbaar? Hoelang nog? Nu ik de vijftig nader lijkt de drang om vast te leggen groter dan ooit, net als mijn pogingen tot “lijfsbehoud”.’

Ruim 1,7 miljoen exemplaren
De in 1965 in Amsterdam geboren Heleen van Royen debuteerde in 2000 met De gelukkige huisvrouw, waarvan meer dan een half miljoen exemplaren zijn verkocht. Het debuut werd twee keer succesvol voor toneel bewerkt. De verfilming in 2010 met Carice van Houten in de hoofdrol trok meer dan een half miljoen bezoekers en won de onderscheiding voor Best European Independent Dramatic Feature op het European Independent Film Festival in Parijs. Naast bestsellers als Godin van de jacht, De ontsnapping, Stout, De mannentester en De hartsvriendin publiceerde Van Royen verschillende bundels met columns. In Nederland zijn ruim 1,7 miljoen exemplaren van haar boeken verkocht en haar werk verscheen in twintig landen. Momenteel wordt er gewerkt aan de verfilming van De ontsnapping, die in 2015 in de Nederlandse bioscopen te zien zal zijn.

De Aarsman Projectie
Hans Aarsman (1951) heeft een wekelijkse rubriek in de Volkskrant waarin hij als een detective persfoto’s analyseert: ‘De Aarsman Collectie’. Hij schuift af en toe aan bij DWDD en is met De Aarsman Projectie solo in het theater te zien.

Tekst: Jef van Gool, op basis van een persbericht van het Letterkundig Museum